FANDOM

South Parkamerykański serial animowany powstający od roku 1997. Autorami scenariuszy są Trey Parker i Matt Stone.

Serial przedstawia przygody czterech ośmiolatków, mieszkających w małym amerykańskim górskim miasteczku South Park w stanie Kolorado. Wbrew powszechnym przekonaniom, miasteczko nie jest wytworem wyobraźni twórców serialu – w Kolorado naprawdę znajduje się miasteczko South Park, znane głównie z wydobycia złota w XVIII wieku. Część istniejących lokalizacji zostało "zaadaptowanych" do serialu. Serialowy South Park został wzbogacony, m.in. o znajdujący się w pobliżu czynny wulkan Evanston.

O serialuEdytuj

Serial od początku wzbudza kontrowersje, ponieważ wyszydza społeczności, mniejszości, poszczególne jednostki, zjawiska, zachowania itp. Często poruszane są kwestie religijne i polityczne, co przysparza serialowi wrogów wśród polityków i osób powiązanych z Kościołem. Wyszydzanie jest komentarzem twórców bieżących wydarzeń na świecie (np. ataków terrorystycznych czy zainteresowania świata Pasją Mela Gibsona), przez co serial zachowuje aktualność.

Historia serialu zaczęła się, gdy Matt Stone i Trey Parker, dwójka studentów uniwersytetu w Kolorado, stworzyła w 1992 roku krótki film animowany zatytułowany Jesus vs. Frosty (Jezus kontra bałwan). Filmik został zauważony przez ludzi z American Fox Network, którzy poprosili Stone'a i Parkera o stworzenie kolejnego, który rozesłany zostałby do znanych amerykańskich osobistości. W ten sposób w 1995 powstał Jesus vs. Santa (Jezus kontra Święty Mikołaj), a w jakiś czas później dwie historyjki zaadaptowane zostały na serial telewizyjny, który w niedługim czasie stał się hitem na całym świecie. Od 1997 roku, kiedy to wyemitowany został pierwszy odcinek serialu, serialowy świat bardzo się rozrósł, a widzom prezentowane są coraz to bardziej śmiałe wizje twórców. Do dnia dzisiejszego serial doczekał się czeternastu serii (201 odcinków), pełnometrażowego filmu, kilku fanklubów, tysięcy stron internetowych i rzeszy fanów na całym świecie. Sporą część fanów stanowi młodzież: wydawać może się, że South Park nie prezentuje żadnych walorów edukacyjnych czy wychowawczych, jednak w każdym odcinku doszukać można się morału (przeważnie podsuwanego pod koniec przez któregoś z chłopców).

Charakterystyczne dla serialu są śmierci Kenny'ego, który ginie w większości odcinków. Przez jakiś czas w ogóle nie pojawiał się w formie cielesnej, ponieważ uwięziony był w ciele Cartmana, poprzez którego komunikował się ze światem.

Mimo tego, że serial powstaje od kilku lat, bohaterowie aż do połowy czwartego sezonu byli w tym samym wieku (od odcinka "4th Grade" chłopcy mają po dziewięć lat), jednak świat w serialu dostosowuje się do bieżących wydarzeń.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki